Jak skutecznie sprzedawać nieruchomości?

 

home stagingJeszcze do niedawna sprzedaż nieruchomości nie była obwarowana tak zróżnicowanymi wytycznymi i polegała bardziej na zawarciu prostej umowy kupna-sprzedaży za pośrednictwem dokumentów notarialnych i sądowych. Dzisiaj już – ze względu na dynamikę rozwoju całej branży oraz konieczność bycia konkurencyjnym na tle tysięcy innych sprzedawców, tego typu działanie może okazać się nie lada wyzwaniem. Skomplikowanie całego procesu nie obejmuje już bowiem tylko i wyłącznie aspektów prawnych oraz stopnia skomplikowania wszelkiego rodzaju umów oraz elementów administracyjnych, niezbędne jest także wpisanie się w obecnie panujące trendy i skuteczne zabieganie o swojego potencjalnego kupca. A ten potrafi być naprawdę wybredny.

Mówi się dzisiaj, ze współczesny rynek nieruchomości przechodzi kryzys, ponieważ ludzie nie mają możliwości zaopatrzenia się w swoje własne lokale. Z perspektywy sprzedawców może to jednak wyglądać zupełnie inaczej, co widać zresztą na przykładach dużych miast oraz stopnia oblegania portali internetowych zbierających w spójną całość wszystkich ogłoszeń dotyczących sprzedaży i kupna różnego rodzaju lokali, biur oraz nieruchomości. Konkurencja jest duża, dlatego też sprzedawcy muszą wspinać się na wyżyny swojej kreatywności i starać się wyróżnić na tle podobnych ofert czymś, co przyciągnęłoby jak najwięcej zainteresowanych osób. Wiadomo oczywiście, ze sama reklama czy też samo ogłoszenie nie wystarczy, chociaż bezsprzecznie jest istotne. Jeżeli jednak od dłuższego czasu nie możemy sprzedać swojej nieruchomości pomimo tego, że zainteresowanie ogłoszeniem jest duże, musimy dokładnie przemyśleć dalszą strategię swojego działania. Najczęściej błąd leży po naszej stronie i możliwości są dwie. Albo nasze ogłoszenie jest niezgodne z prawdą i nie ma nic wspólnego z faktycznym stanem lokalu, przez co osoby z zewnątrz są rozczarowane po wejściu do środka, albo nie zadbaliśmy w pełni o właściwe wyeksponowanie atutów wnętrza. Jeżeli chodzi o pierwszą możliwość, tego typu sytuacje oczywiście się zdarzają, jednak należą do skrajności. Można by spróbować skłonić się zatem ku opcji drugiej, która wyraźnie nawiązuje do aspektów skutecznego marketingu. Sprzedaż nieruchomości powinna polegać trochę na zasadzie sprzedaży produktu, dlatego też powinno się dołożyć wszelkich starań, aby całość była perfekcyjnie zaaranżowana, a każde nasze działanie dopięte na ostatni guzik. Trzeba być więc dobrym rozmówcą i psychologiem i postarać się zadbać o to, aby nasi goście czuli się w naszym mieszkaniu komfortowo. Możemy pokusić się o zaproszenie kogoś z naszych bliskich znajomych i poprosić ich o wydanie opinii na temat stanu wnętrza.

aranżacja wnętrzaOsoby z zewnątrz są w stanie najlepiej ocenić nasze działania i zasugerować ewentualne poprawki. Postarajmy się więc o to, aby na czas prezentacji mieszkanie było maksymalnie puste. Jeżeli nie jesteśmy w stanie tego zrobić, usuńmy przedmioty prywatne takie, jak chociażby zdjęcia rodzinne, obrazy czy wszystko to, co wiązałoby nas osobiście z danym miejscem. Osoba zainteresowana kupnem nieruchomości będzie chciała zobaczyć całość własnymi oczami, dlatego też powinniśmy dołożyć wszelkich starań, aby miała możliwość poczucia się jak u siebie. Jest to niezwykle ważne, ponieważ wyobraźnia pozwala nam w głowie tworzyć plany zagospodarowania przestrzeni i aranżowania wnętrza, przez co szybko jesteśmy w stanie przywiązać się do lokalu. Postarajmy się też o to, aby wszystko było maksymalnie estetyczne i nie psuło atmosfery sielskości. Jeżeli więc farba na ścianie odpryskuje, a tapeta się odkleja, dopilnujmy, aby wszystko – przynajmniej częściowo – wyglądało jak należy. Nasze mieszkanie świadczy też o nas samych, dlatego też jeżeli nie chcemy sprawiać wrażenia osób niesolidnych i niekompetentnych, nie pozwólmy sobie na żadne uchybienia. Ze względu na to, że konkurencyjność w branży nieruchomości jest ogromna, swoją niszę znaleźli specjaliści zajmujący się na co dzień profesjonalną aranżacją wnętrz, przez co coraz większą popularnością cieszy się home staging, polegający na specjalistycznym przygotowywaniu mieszkań do sprzedaży. Wykorzystuje się w takim przypadku wszystkie możliwe techniki estetyki wizualnej i przestrzennej, wykończenia wnętrz i prezentacji w taki sposób, aby każda nieruchomość, niezależnie od tego czy jest to mieszkanie prywatne, biuro czy nieruchomość komercyjna, mogła być sprzedana za maksymalnie wysoką cenę przy jednoczesnym minimalnym czasie oczekiwania na znalezienie potencjalnego kupca. Jaki jest więc podstawowy cel, założony sobie przez home staging? Dołożyć wszelkich starań, aby kupujący był w stanie zadomowić się we wnętrzu jeszcze na długo przed przeprowadzeniem transakcji. Nie chodzi więc o to, aby ingerować w projekt architektoniczny, ale zadbać o samą estetykę w ramach dostępnej przestrzeni. Pracownicy biura nie będą więc naprawiać usterek czy reperować przeciekającego dachu, a jedynie stylizować wnętrze zapewniając mu przytulność. Nie liczmy więc na jakąkolwiek drastyczną ingerencję w strukturę lokalu, a jedynie na mało kosztowne podkreślenie atutów naszego wnętrza. Profesjonalista wchodząc do środka szybko ocenia co można by było poprawić, aby efekt wizualny był znacznie lepszy, dlatego nie musimy się nastawiać na wyjątkowo drogą usługę.

Dołóżmy starań, aby zadbać o trafną sprzedaż nieruchomości (przykładem tej ostatniej są na przykład OGRODY PAULINUM), przede wszystkim dlatego, że mieszkanie czy dom są cennym majątkiem i nie powinno być sprzedane w sposób nieodpowiedzialny i powodujący straty finansowe. Home staging może przebiegać wieloetapowo, dlatego nie musimy korzystać z pełnych usług, a skupić się na przykład na samych konsultacjach.